Juri von Bonsdorff bevakar Donald Trumps presidentperiod.

Okategoriserade

Trump, pengar och apor med eldsprutor

23 okt , 2020, 20.34 juribonsdorff

 

När valkampanjen kurvar in på sluttampen gör Biden det med ett försprång inte bara i opinionsmätningarna men också med mer fyrk på bankkontot.

Enligt den federala valkommissionen, som håller koll på pengarna, hade Joe Bidens kampanj i slutet av september, 177 miljoner dollar att använda medan Trumps kampanj förfogade över 63 miljoner.

Det här är en överraskande vändning jämfört med början av kampanjen då Trump hade ett stort finansiellt övertag. Trump satte in pappren för sin kampanj för omval 2020 genast efter sin installation i januari 2017, så han har haft en lång tid på sig att håva in pengar, någonting som han hade räknat med att skulle ge honom ett övertag.

Problemet är inte att han inte lyckats fylla kassakistan. Mellan januari 2019 och juli 2020 samlade Trump in 1,1 miljarder dollar, men av det finns med andra ord bara en bråkdel kvar, medan Biden som var luspank i våras nu har sekiner att strö runt.

Problemet är att man verkar ha bränt pengar på ett ineffektivt och ibland ansvarslöst sätt.

”Kampanjen spenderade på onödiga fasta utgifter och en livstil för de rika och berömda. Tio apor med eldsprutor skulle inte ha lyckas bränna upp pengarna snabbare, sa Mike Murphy nyligen. Murphy en kampanjveteran som jobbat för John McCain och Jeb Bush.

New York Times har rapporterat om kampanjchefen Brad Parscales privata chaufför, om superbowlreklamer värda tio miljoner dollar fast Trump inte ens hade en motståndare då. 100 miljoner plöjdes ner i reklamer inför partikonventet vilket anses vara för tidigt för väljarna att bry sig.

Parscale har fått sparken och den nya kampanjchefen Bill Stepien har intygat att man har tillräckligt med pengar för att köpa tv-reklamer på alla ställen man behöver. Men faktum är att man tidvis tvingats ta pauser i bland annat det viktiga rostbältet, Pennsylvania, Michigan och Wisconsin, där valet avgjordes senast.

Trump har tonat ned problemet. Hillary Clinton hade också betydligt mer pengar till sitt förfogande än Trump men förlorade som bekant.

För fyra år sedan ersatte Trump reklamtiden med att hålla valfester i en frenetisk takt. Dessutom fick han då gratis tid i tv eftersom alla nyhetskanaler sände de flesta av hans fester.

Nu är Trump lika flitigt ute bland hans anhängare men endast de konservativa nyhetskanalerna direktsänder hans tal och de tveksamma väljarna som inte beslutat sig ännu orkar inte alltid med bestyret att ta sig till en valfest.

Pengar avgör inte nödvändigtvis, men om man ligger efter i ett race och desperat behöver ändra dynamiken i loppet, kan det vara ett problem att man inte kan lägga en bombmatta av reklamer över enskilda delstater.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *